Cara Mengatasi Karburator Banjir Tanpa Bongkar

Cara Mengatasi Karburator Banjir Tanpa Bongkar - Karburator adalah komponen penting dalam motosikal. Berfungsi sebagai pengisar bahan bakar udara yang kemudian menjadi kabut, memerlukan komponen ini steril atau bersih. Sering kali, apabila motor semakin tua, karburator ini mempunyai masalah. Salah satunya ialah terdapat kelebihan petrol di ruang karburator, atau istilah di bengkel adalah 'karburator banjir'.
 
Barasa, mekanik Toba Motor mengatakan bahawa ini kerana penutup pelampung tidak ditutup rapat. Tutup apungan, atau bahasa rasmi injap jarum, adalah injap yang berfungsi dengan membuka dan menutup aliran petrol dari tangki ke karburator. Injap jarum ini disambungkan ke ruang apungan, yang merupakan ruang yang menahan bahan bakar untuk sementara waktu, sebelum dimasukkan ke karburator.
 
Sebaik-baiknya Cara Mengatasi Karburator Banjir Tanpa Bongkar, apabila petrol di ruang apungan berkurang, injap jarum akan terbuka. Kemudian ruang pelampung akan diisi dengan petrol lagi dengan dos yang sesuai. Sementara itu, jika ruang apungan penuh, injap jarum akan ditutup rapat.
 
Apabila injap jarum rosak, apa yang berlaku adalah walaupun ruang apungan penuh, petrol dari tangki masih masuk. Inilah yang dimaksudkan dengan karburator banjir.
 
Jadi, bagaimana anda memperbaikinya? Menurut Barasa ada dua cara, pertama untuk membetulkan injap jarum, atau menggantinya. "Sekiranya disahkan bahawa cangkuk dibakar sedikit dan kemudian ditutup kembali. Jika diganti, harga asalnya sekitar Rp. 35-40 ribu

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Cara Update Efaktur Versi 3.2

Cara Memperbaiki Sensor TPS Vario 125